Życie jest jak jazda na rowerze. Żeby utrzymać równowagę
musisz się poruszać naprzód
- Albert Einstein

55. Ogólnopolski Szkoleniowy Zlot Przodowników Turystyki Kolarskiej

55. Ogólnopolski Szkoleniowy Zlot Przodowników Turystyki KolarskiejTegoroczny, 55. już Ogólnopolski Szkoleniowy Zlot Przodowników Turystyki Kolarskiej odbył się w Sominach na Kaszubach, w dniach od 30 maja do 7 czerwca. My, aby uniknąć problemów z PKP, wyjechaliśmy z Kalisza w samo południe 27 maja. W tym dniu przejechaliśmy 89 km, by dotrzeć na nocleg do hostelu w starym Pałacyku w Lisewie.

Kolejnego dnia wyruszyliśmy w kierunku Inowrocławia, odwiedzając po drodze Strzelno i Kruszwicę. W pierwszym z tych miast zwiedziliśmy zabytkowy rynek z kamienicami, kościół Świętej Trójcy i Najświętszej Marii Panny z przełomu XII i XIII w. oraz Rotundę Świętego Prokopa – największą romańską świątynię w Polsce zbudowaną na planie koła. Kolejnym miastem była Kruszwica. Tu zwiedziliśmy stare miasto wraz z rynkiem i zabytkowymi kamienicami, kościół kopułowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus z 1922 r., kolegiatę św. Piotra i Pawła z 1120-1140 r. oraz ruiny późnogotyckiego zamku z pozostałą Mysią Wieżą – basztą o wysokości 32 m, z której rozpościera się widok na miasto i jezioro Gopło. W godzinach popołudniowych dojechaliśmy do Inowrocławia – to jedno z największych miast województwa kujawsko-pomorskiego. W zachodniej części zielonych i czystych Kujaw znajdują się "Solanki" – uzdrowisko Inowrocław. Tu, w środku tężni solankowych, wypoczywaliśmy.

W piątek dojechaliśmy do Bydgoszczy. To jedno z największych miast w Polsce – zajmuje 8. miejsce pod względem liczby ludności i 10. pod względem powierzchni. W trakcie naszych odwiedzin odbywały się akurat uroczystości związane z ogólnopolskimi obchodami Dnia Weterana Działań Poza Granicami Państwa oraz Międzynarodowego Dnia Uczestników Misji Pokojowych ONZ. Mieliśmy okazję uczestniczyć w Pikniku Weterana, podczas którego został zaprezentowany współczesny i historyczny sprzęt wojskowy, indywidualne wyposażenie żołnierzy oraz liczne wystawy okolicznościowe. Na scenie występowały zespoły muzyczne, a w kuchni polowej częstowano grochówką.

W kolejnym dniu naszej rowerowej wyprawy udaliśmy pociągiem się do Chojnic. Stamtąd dotarliśmy już do Somin, gdzie znajdowała się baza zlotu. Jego oficjalne otwarcie zlotu nastąpiło w niedzielę, 31 maja, na dziedzińcu gotyckiego zamku krzyżackiego w Bytowie.

W poszczególnych dniach zlotu mieliśmy przygotowane trasy rowerowe w granicach 70 km. W poszczególnych miastach zwiedzaliśmy zabytki Kaszub:
- Borzyszkowy – drewniany kościół pw. św Marcina,
- Bytów – gotycki zamek krzyżacki z XVII w., most kolejowy kamienno-ceglany na rzece Borui, cerkiew pw. św. Jerzego, dawny kościół ewangelicki, obecnie grekokatolicki oraz młyn z przełomu XVIII i XIX w.,
- Dziemiany – hodowla koni rasy achał-tekińskiej, pomnik więźniów podobozu Westpreussen Sophienwalde, filia obozu Kl Stutthof,
- Hamer Młyn – młyn wodny z czynnym tartakiem,
- Kościerzyna – stary rynek z neogotyckim ratuszem, skansen "Parowozownia Kościerzyna" (zbiór lokomotyw, wagonów oraz pamiątek historii kolejnictwa na Pomorzu), Muzeum Akordeonów, Muzeum Ziemi Kościerzyńskiej, stary browar, Kościół Św. Trójcy z zabytkowymi ołtarzami z XVII i XVIII w.,
- Lizaki – drewniany kościółek z XVIII w. przeniesiony z Tyłowa oraz drewniany krzyż znajdujący się tuż obok,
- Leśno – modrzewiowy kościół katolicki pw. Podwyższenia Krzyża Św. z 1650 r., cmentarzysko kurhanowe z 14 kurhanami,
- Lipusz – Muzeum Gospodarstwa Wiejskiego (mieści się w kościele poewangelickim), zabytkowy młyn wodny z początków XIX w. (poruszany siłą spadającego wodospadu),
- Odry – "Kręgi Kamienne"
- Sominy – drewniany kościół pw. Matki Boskiej Królowej Polski z XVII w., chata kaszubska z 1824 r.,
- Swornegacie – Kaszubski Dom Rękodzieła Ludowego,
- Wdzydze Kiszewskie – Muzeum Kaszubski Park Etnograficzny im. TiI Gulgowskich (najstarsze polskie muzeum na wolnym powietrzu, powstałe w 1906 r.) , przystań wodna z wieżą widokową na Jezioro Wdzydzkie,
- Wiele – Kalwaria Wielewska (droga krzyżowa powstała w latach 1915-1927),
Ponadto przemierzaliśmy piaszczyste drogi rowerowe w Borach Tucholskich i Zaborskim Parku Krajobrazowym. Rowery odczuły "dobroć" kaszubskich piachów...

W zlocie uczestniczyło 528 rowerzystów. W jego trakcie odbywały się spotkania z Kaszubami, nauczyliśmy się tabaczyć po kaszubsku, obejrzeliśmy występy zespołów ludowych, każdego wieczora bawiliśmy się na dyskotece i wzmocniliśmy kontakty z kolegami z innych klubów. Mieliśmy też okazję do zdobycia kolejnych odznak krajoznawczych, dzięki czemu  na naszym koncie pojawiły się:
- O.K. Elektrownie Wodne w stopniu popularnym i brązowym,
- O.K. Pasjonat Wdzydzkiego Parku Krajobrazowego w stopniu brązowym i srebrnym,
- O.K.  Przyjaciel Borów Tucholskich w stopniu brązowym,
- Odznaka "Szlakiem Partyzantów Armii Krajowej i Gryfa Pomorskiego",
- O.K. Ziemi Gdańskiej – stopień IV zielony i III niebieski.
Łącznie od chwili wyjazdu z Kalisza do powrotu przejechaliśmy 797 kilometrów. Teraz zostały nam już tylko zdjęcia i miłe wspomnienia. Czynimy już jednak przygotowania do wyjazdu do Żerkowskiego Parku Krajobrazowego na rajd organizowany przez Klub Turystyki Rowerowej "SIGMA" z Poznania.

Antonina Bejnar i Bogusław Monczyński

Zdjęcia: Antonina Bejnar i Bogusław Monczyński

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…