Rower: udzielasz się towarzysko, wypoczywasz i nabierasz tężyzny fizycznej - i wszystko to jednocześnie

XV Rajd Klubowy " Gdańsk - Białystok"

SAM 1962 wynikPomimo stanu epidemii wczesnym rankiem 30 maja 2020 roku w sobotę wyruszyliśmy na trasę kolejnego XV Rajdu Klubowego. Komandorem i autorem trasy był Marek Glapiński.  Do Gdańska skąd rozpoczęliśmy naszą wyprawę dotarliśmy pociągami. Spotkaliśmy się wszyscy pod fontanną Neptuna gdzie dołączyli do nas Mariola i Jerzy,  pasjonaci dwóch kółek z Warszawy. Stąd w pełnym składzie wyruszyliśmy na Westerplatte. Później skierowaliśmy się na Wyspę Sobieszewską miejsce pierwszego noclegu zgodnie z ustaloną wcześniej trasą:

31.05 (niedziela) Świbno- Mikoszewo - Jantar - Stegna - Sztutowo - Rybina - Tujsk - Marzęcino - Kadyny - Tolkmicko.
Dzisiejszy dzień rozpoczęliśmy od przeprawy promem przez Wisłę, w drodze do Tolkmicka gdzie mogliśmy podziwiać zachód słońca w największym porcie nad Zalewem Wiślanym zatrzymaliśmy się w Sztutowie gdzie w czasie wojny Niemcy utworzyli Obóz Koncentracyjny, obecnie Muzeum Stutthof. Ponadto mogliśmy zobaczyć wiele obiektów sakralnych i piękne dęby, a wśród nich jeden z najstarszych w Polsce Dąb  J.Bażyńskiego, który liczy 700 lat.

01.06 (poniedziałek) Tolkmicko - Podgrodzie - Frombork - Braniewo - Pieniężno - Henrykowo - Orneta
Dzisiaj odwiedziliśmy miasto Kopernika, byliśmy w Bazylice miejscu pochówku sławnego astronoma, z wieży widokowej mogliśmy oglądać panoramę Fromborka i  okolicy, a później posiedzieliśmy na ławeczce z Kopernikiem. W Braniewie podziwialiśmy Bazylikę św. Katarzyny, a w Pieniężnie mogliśmy stanąć na zabytkowym moście kolejowym i zobaczyć ruiny zamku w którym mieszkał Kopernik oraz kościół św. Piotra i Pawła.

02.06 (wtorek) Orneta - Łaniewo - Lidzbark Warmiński - Stoczek Klasztorny - Sułowo - Bisztynek - Reszel - Święta Lipka
Kolejny dzień to kolejne atrakcje, wyjeżdżamy z Ornety, trasa prowadzi polnymi drogami, przez las, możemy sycić się pięknem przyrody, spotykamy żurawie i bociany a nad głowami szybują jastrzębie. W Lidzbarku Warmińskim możemy obejrzeć ratusz, kościół św. Piotra i Pawła i zamek Biskupów Warmińskich, obecnie muzeum, jeden z najcenniejszych zabytków w Polsce. W Stoczku Klasztornym odwiedzamy Sanktuarium Matki Pokoju i miejsce w klasztorze gdzie w latach 1953-1954 był więziony przez władze PRL Kardynał Stefan Wyszyński. Dzisiejszą trasę kończymy w Świętej Lipce przy Bazylice Nawiedzenia NMP.

03.06 (środa) Święta Lipka - Kętrzyn - Gierłoż - Parcz - Guty - Giżycko: rejs statkiem "Dargin" do Mikołajek
Dzisiaj trasa biegnie przez Kętrzyn gdzie zwiedzamy kościół obronny św. Jerzego. Stąd udajemy się do Gierłoży gdzie znajduje się wojenna kwatera Hitlera, zatrzymujemy się na krótko bo musimy zdążyć na statek do Giżycka. Docieramy do portu gdzie czeka wyczarterowany dla nas statek, dokonujemy załadunku rowerów i wypływamy do Mikołajek. Jest słonecznie, widoki  zachwycają i trzygodzinny rejs mija bardzo szybko.

04.06 (czwartek) Mikołajki - Łukajno - Orzysz - Drygały - Biała Piska - Szczuczyn - Grajewo
Nad ranem opuszczamy Mikołajki i udajemy się w dalszą drogę. Zatrzymujemy się w Łukajnie gdzie z punktu widokowego podziwiamy Jezioro Śniardwy. Ruszamy dalej by zatrzymać się w wojskowej stolicy Polski w Orzyszu. Dalsza trasa prowadzi wzdłuż poligonu wojskowego i miejsca stacjonowania wojsk USA. Docieramy do Grajewa, tutaj mieści się Muzeum Mleka.

05.06 (Piątek) Grajewo - Kacprowo - Pieniążki - Osowiec Twierdza - Mońki - Knyszyn - Białystok
Nasz rajd niestety zmierza do końca, dzisiaj kierujemy się do Białegostoku. Przejeżdżamy przez tereny Biebrzańskiego Parku Narodowego z Twierdzą Osowiec.

06.06 (sobota) Białystok - Poznań - Kalisz powrót pociągiem  "Mamry" i "Andrut"

W ciągu tygodnia przemierzyliśmy około 600 km, pogoda nam dopisała, było słonecznie, deszcz pokropił nas symbolicznie, jedynym utrudnieniem był silny wiatr  w pierwszych dniach i sporo górek do pokonania zwłaszcza w ostatnim dniu w drodze do Białegostoku. Nie mieliśmy poważnych awarii, rowery nie zawiodły i my też podołaliśmy wyzwaniu. Już w drodze pojawiły się plany na następny rajd, ale to za rok więc nie zdradzamy jeszcze gdzie wyruszymy.

Tekst: Jolanta Glapińska

Zdjęcia: Adam Wojcieszak

Zdjęcia: Dorota Rasińska

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…